Spoorwegbeheerder ProRail kan de belofte om alle onbewaakte spoorwegovergangen uiterlijk eind 2023 te sluiten niet nakomen. Voor in ieder geval ruim 40 niet-actief-beveiligde overwegen (NABO’s) zou een definitieve oplossing mogelijk pas in 2024 of in 2025 gerealiseerd kunnen worden. Dit blijkt uit een brief van PoRail aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De oorzaak van het uitlopen op de huidige planning is gelegen in het feit dat er afspraken gemaakt moeten worden met de grondeigenaren over de uit te voeren werkzaamheden.
Omdat er van deze NABO’s ook nog een flink aantal in Het Hogeland liggen, is deze mededeling van ProRail tegen het zere been van GemeenteBelangen Het Hogeland. De partij heeft vragen over de kwestie gesteld aan het college van B&W. Rolf Bouwman van GB wil graag van het college horen om welke NABO’s het precies gaat en welke planning hier aan hangt. “Dat deze onbewaakte overwegen in kwestie levensgevaarlijk zijn, is helaas ook in onze gemeente wel gebleken in het verleden,” aldus Bouwman. “We hopen dat het college een rol van betekenis kan spelen om de zaak te bespoedigen. Het is van de zotte dat de veiligheid nog altijd in het geding is.”